The original full colour paintings,
15 pictures as a set, had been kept in the Catholic Church, Uragami Tenshu–do
in Nagasaki, but destroyed by the atomic bomb by the end of WWII.
There was a set of photographic
glass dry plate which probably taken around 1930-40, but no colour reference other
than only one surviving painting out of 15.
The researchers analyzed
the B/W shade of dry plate image against single surviving painting for
identifying the original colours. They
also compared other similar paintings in same era as the reference for assuming
the original colour.
Thanks to the
digital technology, they were able to make an intelligent guessing for the true
colours and recreated the whole coloured picture set.
Digital-Explore the digital world of
historical materials, the National Museum of Japanese History
15枚一組のフルカラーの原画は、長崎の浦上天主堂にありましたが、原爆の被害で1枚を残し焼失してしまいました。わずかに1930−40年頃撮影されたガラス乾板が残されていたので、焼失を免れた1枚の絵の色と、ガラス乾板に写された白黒の階調を比べて、元々の色を探りました。また、同じ頃描かれた類似の絵画も参考として色の復元は進められました。
デジタル技術があったおかげで、ある程度の確率となりますが、当時の色を想定復元することができたのです。
デジタルで楽しむ歴史資料展、国立歴史民俗博物館
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